(Sch)oenen

22 november 2013 - Psili Ammos, Griekenland

Strand MykaliGeen toeristenStrand MykaliHaven KarlovassiSchatjesNabij DelphiKloosterMuseumKloosterPaleo PanteleimonasItea

Vrijdag 22 november 2013

Afgelopen week slechte of geen Wi-Fi, vandaag lukt het wel.

Op dinsdag 12 november met regen weg uit de Meteora. Het gebied rond de berg Olympus was ons aangeraden door een Ier die in ons hotel verbleef. Het zal best wel mooi zijn daar maar toen we er aankwamen hing er zware bewolking en was er niets te zien van de berg. Ons onderkomen in Paleo Panteleimonas maakte alles goed. Een heerlijke plek, mooie kamer (met haard) en balkon met uitzicht op zee. Bergen hout voor de deur waar we volop gebruik van hebben gemaakt. De eigenaar Kostas spreekt Frans maar zodra je hem in die taal aanspreekt gaat ie van schrik over op Engels. Woensdag een bewolkte dag. Gelopen naar het oude dorp dat door de week uitgestorven is en nu alleen in het weekend wordt bevolkt door mensen uit Athene en Thessaloniki die hier een tweede huis hebben. De plaatselijke bevolking bestaat uit twaalf families. Strandwandeling gemaakt. Donderdag de hele dag regen, dus noodgedwongen binnen. Zo kom je weer eens aan lezen toe. Vrijdag vertrokken richting Delphi. We zijn een dikke honderd kilometer op weg als ik een SMS krijg. Meestal is dat een berichtje van de KPN maar we verkeren niet in een grensgebied dus toch maar even kijken. Het is van Kostas: " Vous avez oublier les saussures ". Sukkels, we zijn de bergschoenen van Marianne vergeten! We gaan terug om ze op te halen. Aan het eind van de middag komen we in de buurt van Delphi aan. De bewolkte dag daarna gaan we de opgravingen en het museum bekijken. Indrukwekkend! Het orakel hebben we niet gezien. Het museum heeft op prachtige wijze alles tentoongesteld. Op zondag schijnt de zon volop en in de middag bezoeken we een prachtig (naar sommigen beweren mooiste Griekse) Byzantijns klooster, Osios Louka. Maandag naar Piraeus voor de boot naar Samos. De tocht duurt van 17:00 tot 09:00 uur en het schip is duidelijk van een ander kaliber dan dat van Ancona naar Igoumenitsa. We nemen geen hut maar een soort vliegtuigstoelen. Dat betekent helaas een nacht met weinig slaap. Die Grieken blijven maar praten en telefoneren, het is geen moment rustig. Dat gaan we terug anders doen. Vanaf dinsdag zitten we dus op Samos, heerlijk om hier weer te zijn. De temperatuur is goed, alleen vannacht en vanochtend was het noodweer met storm en onweer. Aan het eind van de ochtend klaarde het op en vanmiddag hebben we een wandeling gemaakt in de zon. We zitten nu vlak bij Psili Amos en gaan morgen naar Kokkari. Benieuwd of alle olijven er niet afgewaaid zijn inmiddels! Ook buiten het seizoen is het goed toeven hier, nu hangt er de echte Griekse sfeer.

1. Ria:
    23 november 2013
    Wat geweldig allemaal! Ik ben jaloers,dat begrijpen jullie zeker wel. En nu aan het werk!!!!
  2. Iris:
    23 november 2013
    Zitten jullie nu bij Urania? Of vertoeven jullie in een ander onderkomen?
  3. Mieke:
    28 november 2013
    ziet er geweldig uit! ga jullie volgen.
  4. Nens:
    29 november 2013
    Haai lieve Mar en Ria, hopelijk is het al wat droger geworden zodat jullie lekker kunnen wroeten tussen de olijfbomen op zoek naar heerlijke olijven. Haha have Fun!!
    Dikke kus van I L M N