(O)lijven

2 december 2013 - Kokkárion, Griekenland

SchuilkerkWilde cyclaamMikro SeitaniPagondasOlijvenOlieMaandag 2 december 2013

Zaterdag 23 november aangekomen bij Anna en Dimitris, het ons zo wel bekende adres. Een prachtige dag met veel zon. De auto helemaal uitgepakt omdat we hier langer dan een paar dagen blijven. Zondag een wandeling gemaakt langs vier kapellen, onderweg overvallen door een enorme plensbui. Geschuild in het voorportaal van een kapel. Samos is ook in deze periode erg groen en er bloeit nog van alles: rozen, hibiscus, bougainville. De sinaasappel - en mandarijnenbomen dragen volop vrucht. En overal in het bos staan wilde cyclaampjes. Maandagochtend regen, dinsdag regen tot een uur of half drie. Woensdag weer gewandeld, onze lievelingswandeling naar de verlaten baai van Mikro Seitani. Het is een stuk koeler geworden (14 graden) maar uit de wind is het heerlijk. Datzelfde geldt voor de donderdag, ook weer gewandeld. Jullie zullen wel denken: en die olijven dan? Dat dachten wij ook maar in het begin van de week kon het niet vanwege de regen, daarna niet omdat de grond te zompig en de bomen te nat waren. Maar ja, hoor, op vrijdag ging het dan gebeuren! We kunnen jullie verzekeren dat de romantiek ver te zoeken is, het is gewoon keihard aanpoten. Omdat het zo geregend had en de oogst wat later begon waren er al veel olijven van de boom gevallen. Die moesten eerst geoogst. Wat niet met een machientje kon ging met de hand. En dat waren er best veel. Dat deden wij. Dan netten neerleggen. Vervolgens olijven uit de boom "slaan" met een elektrisch apparaat. Dat deed Dimitris. We waren vrijdagavond helemaal stuk en wisten niet dat we zoveel spieren hadden! Maar ook nu werkte de beste remedie tegen spierpijn: gewoon doorgaan. Zaterdag en zondag hebben we ook de hele dag gewerkt. In totaal 500 kilo olijven vergaard. Vandaag naar de fabriek waar we het hele proces hebben kunnen volgen. Eindresultaat 100 liter olijfolie. We hebben geen spijt van deze actie, het was ontzettend leuk om te doen. Vandaag trouwens prachtig weer, 22 graden. We hebben tot 20:00 uur buiten gezeten. A.s. donderdag vertrekken we naar Italië, waar we zaterdagochtend zullen aankomen. We hebben het nog steeds enorm naar ons zin en houden het nog wel een paar weken uit.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christel:
    3 december 2013
    Hoi meisjes, wat ontzettend leuk om Griekenland ook eens van een andere kant mee te mogen maken. Niet alleen maar zon, zee en luieren, maar ook eens (hard) werken en tussen de eigen mensen. Hopelijk voor Anna en Dimitris is 100 ltr olie wat ze hebben verwacht/gehoopt van deze oogst. veel plezier verder en gun die spieren maar weer even tijd om bij te komen. Liefs Christel
  2. Metha:
    3 december 2013
    Ha meiden, leuk te lezen! En? Is de romantiek wel weer teruggevonden? Achteraf zulke stoere verhalen kunnen vertellen is ook romantiek toch? Of bij elkaar de spierpijn wegmasseren met eh...(o) lijfolie!!
    Veel plezier nog en laat ons hier maar in de kou stuntelen met Sinterklaasgedichten!
    Xxx Metha.