Het schip in

13 december 2013 - Maglie, Italië

OlivoOlivoOlivoLecceKerststal in aanbouwHerrie op de ferryVrijdag 13 december 2013

Nadat het op maandag 2 december zulk mooi weer was, volgden twee koude dagen met een temperatuur van 10 graden. Er waren zelfs skibrillen in de aanbieding bij de Lidl! Op donderdag de auto ingepakt, alles weer netjes voor het laatste deel van de vakantie. De schepen naar Piraeus vertrekken op dinsdag, donderdag en zondag om 16:00 uur. Wanneer we om 15:00 uur op de kade staan, ligt er helemaal geen schip! Als we informeren bij het kaartverkoopkantoor blijkt dat de boot van dinsdag niet mocht uitvaren van de Havenautoriteiten vanwege zeer slecht weer in de buurt van Athene. De afvaart gebeurde daarom op woensdag en het kost minstens 13 uur om Athene te bereiken, dus er was te weinig tijd om de boot op donderdag weer vanuit Samos te laten varen. De volgende mogelijkheid was zondag. Gingen we mooi het schip in en toch ook weer niet. Nadat het Sinterklaaskadootje van Nicole was uitgepakt volgde het uitpakken van de auto. Dat was geen surprise. Deze en de volgende dagen zonnig weer, zelfs ontbijt op het terras mogelijk. Nog een "nieuwe" waterval ontdekt. De boot naar Piraeus op zondag was behoorlijk vol, al het mogelijke vloeroppervlak werd gebruikt als slaapplaats. Wij hadden een hut genomen. Het laadruim ook barstensvol en omdat we als een van de eersten inscheepten behoorden we nu tot de laatsten die van de boot af gingen. De stank van de uitlaatgassen is niet te harden als alle (vracht)wagens naar buiten rijden. De mannetjes die eerst druk doen als je je auto inparkeert doen nu nu net zo druk. Maar al met al heeft het wel iets, dat reizen per ferry. We hebben tot 23:00 uur de tijd voor de volgende boot uit Igoumenitsa, een slordige 500 km verder. Tolwegen in Griekenland zijn vaak net even anders dan in Frankrijk, maar we hebben het in zeven uur gered en zijn onderweg de 5000 km grens gepasseerd. Dinsdagochtend voet op Italiaanse bodem. Als de douanier begrijpt dat we Nederlands zijn mogen we doorrijden. De streek waar we nu zitten heet Apulië. We blijven in de olijven want die groeien hier ook als de beste en het huisje van de agritourismo waar we nu zitten heet zelfs Olivo (met open haard). We zijn de enige gasten, verder zijn er geen gekken die in de winter deze streek bezoeken. Het weer is fris maar zonnig. Op 30 km afstand Lecce, een prachtige barokstad. Dichtbij ligt Maglie, waar het met name in de late middag en vroege avond erg gezellig is, zeker in deze kersttijd. Gisteren een tocht langs de kust gemaakt. Morgen gaan we noordelijker en zullen de komende week gebruiken voor de terugreis. Dit is het laatste weblog, de meer uitgebreide verhalen volgen na thuiskomst. Maar één ding is zeker, we genieten!

1. Rob:
    13 december 2013
    Wowo kicke Mar Ria....en last van sneeuw?????
    Dikke Kus van de afdeling Adrichem Den Haag
  2. Saskia:
    13 december 2013
    Ja, dan kan de afdeling Zandvliet niet achterblijven natuurlijk!
    Hoe bevalt jullie tweede partner? Geen spijt?? Greetz en tot Kerst
  3. Ria:
    14 december 2013
    Wat een geweldige reis. Ik ben benieuwd naar de verhalen. Goede reis.
  4. Hermien:
    15 december 2013
    nog even genieten hoor. voor dat je het weet ben je weer thuis!!!!
  5. Wilma:
    16 december 2013
    Lieverds!!!Blij dat jullie zo genieten!!Maar hier is t ook leuk hoor!!De donkere dagen voor kerst hebben wel wat toch???Wat gaat de tijd toch snel.....nu al richting huis!!Daarom wil ik jullie op de valreep laten weten dat het grappig was om jullie te volgen!!!Doe voorzichtig en een behouden thuiskomst!!!!
    Kus
    Wilma
  6. Paula:
    18 december 2013
    ha lieve meisjes, gaaf hoor wat een belevenissen allemaal, maar helaas het is alweer bijna ten einde......volgend jaar gewoon weer doen!!!! we zien elkaar snel en ik verheug me op de life verhalen goede terugreis en liefs van Paula.